0592-356 000

Tabata training

De Japanse wetenschapper Dr. Izumi Tabata ontwikkelde, in samenwerking met een team van onderzoekers aan het National Institute of Fitness and Sports in Tokio, de Tabata training. Een workout met korte intervallen op basis van een hoge intensiteit, ontworpen om Olympische schaatsers te trainen. Vooral in de laatste jaren is deze training steeds populairder aan het worden. Dit om de praktische redenen dat het heel effectief is, weinig tijd kost en je het overal kan doen.

Bij Tabata training is het handig om een stopwatch bij de hand te houden, want deze workout draait helemaal om timing. De formule van Tabata training bestaat uit 20 seconden intensiteit gevolgd door 10 seconden rust, wat afhankelijk van je conditie niveau 8-20 keer wordt herhaald. Het is bewezen dat de korte 20/10 verhouding het lichaam harder en effectiever traint dan langere periodes van sporten.De piepkleine intervallen tijdens een Tabata training dwingen het lichaam om te blijven werken voordat het hersteld is van de vorige set. Om alle voordelen eruit te halen moet er in die 20 seconden wel maximaal gewerkt worden en moeten er zoveel mogelijk herhalingen van de oefening worden uitgevoerd. Het voordeel is dat het trainen van het aerobe en het anaerobe systeem het “naverbrandingseffect” creëert, zodat je lang na het douchen nog calorieën aan het verbranden bent.

In het online fitness platform, de Virtuagym, van de Bonte Wever vind je nu een training onder de naam DBW Tabata training. Volg deze training alleen als je helemaal fit bent en ook geen medische klachten hebt.

Veel succes,

Fitnessteam de Bonte Wever

Deel dit bericht