0592-356 000

Blijf fit en gezond tijdens het thuiswerken

Maatregelen rondom het coronavirus kunnen het uitdagend maken om gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen. Nu je wellicht aan het thuiswerken bent is je dagritme misschien wel veranderd, wat van invloed kan zijn op je eetpatroon. Je beweegt minder dan dat je naar werk zou gaan en de sportschool is gesloten.

Zo mis je bijvoorbeeld de fietstocht naar je werk of het stuk lopen van station naar kantoor.

Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, ondersteun je je weerstand. En je zorgt ervoor dat je niet aankomt. Waar kan je op letten om toch gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen?

Houd je gebruikelijke eetpatroon aan
Probeer zoveel mogelijk je normale eetpatroon vol te houden. Maar probeer je ontbijt wat uit te stellen, niet om 8 uur maar om 10 uur, dan stel je 1 maaltijd uit die neem je op het tussendoor moment, dus minder energie inname en toch voldoende voor de dag. Neem je op het werk ook geen koek bij de koffie? Doe dit dan thuis ook niet. Eet je 3 boterhammen met de lunch en drink je een glas melk? Doe dit thuis ook. Zorg er in ieder geval voor dat je een lunchmoment inplant. Zo ben je weg van de computer en kan je weer opladen voor de middag.

Werk niet door tijdens de lunch. We weten dat als je eet terwijl je afgeleid wordt, dit ervoor kan zorgen dat je meer eet. Niet alleen tijdens het maaltijdmoment, maar ook daarna.

Eet niet meer dan je nodig hebt
Gezond eten volgens de Schijf van Vijf is altijd van belang, of je nu thuiswerkt vanwege de coronamaatregelen of niet. Beweeg je veel minder dan dat je normaal doet? Probeer dan goed te letten op de hoeveelheden die je eet. Houd je gewicht in de gaten om te kijken of je lichaam in balans is en blijft.

Je huis gezond inrichten
Wist je dat jouw huis je helpt tot gezondere keuzes wanneer je veel gezond eten om je heen ziet? Zeker als je ook het ongezonde uit het zicht zet. Zorg voor gezonde snacks, zet wat tomaatjes op tafel, maak in de ochtend alvast een bakje fruit klaar. Probeer zo weinig mogelijk ongezonde snacks in huis te hebben. Heb je kinderen thuis die natuurlijk wat lekkers willen, kijk of je iets kunt vinden wat de kinderen lekker vinden en jij niet lust, zodat je niet in de verleiding komt dit te pakken.

Probeer voldoende te blijven bewegen
Zorg voor voldoende beweging, start je thuis werkdag met een mini workout, dit kan zijn dat je een blokje om gaat, een stukje op de home trainer of wat huishoudelijk werk. Plan minimaal 3 x per week een 30 minuten work out in. Beweeg elke dag minimaal 30 minuten en 3 x per week een zwaardere training als dus de HITT training of een langer stukje fietsen of wandelen. Zet dit vast en probeer je hier aan te houden, de planning is een halve workout.

Beweging tijdens je werkdag
Bouw zoveel mogelijk vaste beweegmomenten op een dag in en zet deze ook in je (werk)agenda. Sta bijvoorbeeld op dezelfde tijd op en wandel een rondje door de buurt nu je geen reistijd naar werk hebt. Je kunt ook een vaste wandeling inplannen na de lunch. Of ga een rondje fietsen aan het eind van de werkdag. Sta ook regelmatig op van je werkplek gedurende de werkdag. Doe hierbij eventueel wat rek- en strekoefeningen of loop een paar keer de trap op en af om weer fit aan de slag te gaan. Op onze website www.debontewever.nl/fitness plaatsen we met regelmaat inspiratie voor oefeningen om thuis te bewegen. Denk daarnaast ook eens aan het televisieprogramma Nederland in Beweging, elke werkdag om 09.15 uur op NPO 2 en om 10.15 uur op NPO 1. Heb je kinderen en/of werk je samen met je partner thuis? Doe bovenstaande activiteiten samen.

Sporten
Start met deze training; fullbody 20 minuten workout op Youtube. Dit kan je gewoon thuis in je woonkamer volgen. Denk verder aan buitensporten die je alleen kunt doen, zoals een rondje hardlopen of power walking. Gebruik de Virtuagym app van De Bonte Wever waarin leuke oefeningen en trainingen staan die je thuis kan uitvoeren zonder dat je daarbij apparatuur of gewichten nodig hebt.

Deel dit bericht